Hakikat Mukmin….

 

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum…

Image

Dikongsikan dari buku Tarbiyah Dzatiyah, buku ni bagus…aku syorkan pembaca untuk baca. Kalau takde daurah, liqa’, usrah, atau taujihat orang lain nak bagi. Buku ni in sya Allah mampu mengisi kekosongan biar basah lencun. 

Sesungguhnya orang mukmin adalah adalah kaum yang dicegah dan dihalangi al-quran agar tidak binasa. Sesungguhnya orang mukmin adalah tawanan di dunia yang berusaha melepaskan ikatannya. Ia tidak aman dari segala hal sampai ia bertemu dengan Allah. Ia tahu bahawa ia akan dibalas atas apa yang didengarnya, dilihatnya, diucapkannya, dan dilakukannya dengan anggota tubuhnya. Ia pasti dibalas atas semua itu.

Dari Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya :”Dunia penjara bagi orang Mukmin dan Syurga bagi orang kafir.”
                                                                                                                       (Hadis Riwayat Muslim)

 

Kata al-Muhasibi ketika dia bermuhasabah dengan diri dia,

Celaka kamu!. Sesungguhnya dunia adalah negeri keselamatan akhirat…sesungguhnya orang-orang yang mengumpulkan itu membayar kesedihan di dunia sehingga mereka mewarisinya di akhirat dalam bentuk kebahagiaan yang abadi. Celaka kamu, jangan tinggalkan mu’malah dengan Tuhanmu di negeri amal sehingga kamu merugi dunia dan akhirat! Celaka, wahai kamu jiwa, mana tilawah al-quran? Mana makna-makna atsar? Mana rasa syukur kepada Tuhan yang hanya kau kenal berbuat baik? Kamu redha dengan pelbagai keadaan orang-orang jahiliyah, tingkatan-tingkatan orang-orang yang lalai, dan amal-amal orang-orang fasik! Celaka kau wahai jiwa! Tidakkah setiap kenikmatan telah terputus darimu, setiap kemewahan telah hilang darimu, waktu dan hari telah terhenti, dan kini tinggal dosa-dosa yang harus kau pikul. Kerana itu, jauhilah apa yang berakhir namun akibat burukna tetap ada…  (mu’tabatun-nafs)

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
“Dan orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan mencegah dirinya dari hawa nafsu, maka Syurgalah tempat kediamannya.”
                                                                                                           (Surah An-Nazi’at ayat 40-41)

 

Nabi Muhammad SAW bersabda : 

“Memang sangat menakjubkan keadaan orang yang beriman itu, kerana segala urusannya sangat baik baginya dan untuk itu tidak terjadi kecuali bagi seseorang yang beriman di mana apabila mendapat kesenangan dia bersyukur, maka yang demikian itu sangat baik baginya.  Dan apabila dia tertimpa kesusahan, dia sabar, maka yang demikian itu sangat baik  baginya.”  (HR Muslim)

 

Sesungguhnya ujian terbesar bagi orang yang beriman adalah dunia yang terbentang luas lagi mengasyikkan. Maka yang sedar mereka manusia-manusia yang beriman, perlu sedia dari fizikal dan mental………untuk overcome segala dugaan cabaran godaan mehnah yang datang menimpa.

Firman Allah:

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: ” Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (al-Ankabut, Ayat 2)

 

Wa akhirul kalam,

Allah berfirman: “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.” (al-Baqarah, Ayat 286)

JOM jadi mukmin sejati !

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s